W Lasach Spalskich, w centrum Polski znajdziemy zespół tajemniczych bunkrów. W 1940 roku w niewielkiej koloni Konewka Niemcy rozpoczęli budowę ściśle tajnych obiektów. Miało tu powstać niemieckie stanowisko dowodzenia Anlage Mitte i schron kolejowy dla pociągów sztabowych. Bunkry budowali fachowcy z Austrii i Włoch, oraz jeńcy i robotnicy przymusowi.
Lokalizacja nie była przypadkowa, gdyż w pobliskiej Spale znajdował się sztab Oberost. Głównym obiektem zespołu bunkrów jest tu żelbetowy schron kolejowy o długości 380 metrów, w którym mogły się ukryć pociągi. Do obsługi tego kolosa wybudowano też kilka bunkrów technicznych połączonych ze schronem kolejowym podziemnymi kanałami. Mieściły się w nich elektrownie, kotłownie, stacje uzdatniania wody i inna infrastruktura techniczna.
Bunkier nie został jednak nigdy wykorzystany, gdyż szybko przesuwający się front na wschód, pozostawił kompleks bezużyteczny. Bunkry natomiast wykorzystywały tomaszowskie zakłady Daimler-Benz, prawdopodobnie jako magazyny. Dziś istnieje wiele legend i domysłów na temat bunkrów w Konewce. Ponoć miała tu być produkowana tajna broń, a najśmielsze teorie zakładają, że to własnie tu ukryto Bursztynową Komnatę.
Po II wojnie światowej bunkry były niedostępnym terenem wojskowym. Po upadku komunizmu, wojsko się stąd wyniosło i zostawiło obiekt na pastwę złomiarzy. Dziś obiekt jest dzierżawiony i udostępniony do zwiedzania. Powstała tu trasa turystyczna, osuszono kanał łączący bunkry, a z roku na rok powiększa się ekspozycja muzealna.
Na terenie kompleksu odbywają ciekawe imprezy historyczne i zloty pojazdów militarnych. Warto też dodać, że pawie bliźniaczy bunkier znajduje się po drugiej stronie rzeki Pilicy w miejscowości Jeleń, oraz trzeci w Stępinie w woj. podkarpackim.
GPS: 51.56197, 20.1518